Om os: En præsentation af Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk.

Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk er den lokale forening under Hjerteforeningen. Den omfatter Hjerteforeningens medlemmer i Ishøj og Vallensbæk kommuner. Som medlem af Hjerteforeningen er du automatisk en del af den lokale forening.

Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk har til opgave at forestå Hjerteforeningens arbejde indenfor Ishøj og Vallensbæk kommuner. Vi formidler Hjerteforeningens budskaber om forebyggelse, oplyser om hjertesygdomme og støtter patienter og pårørende.

I lokalforeningen fokuserer vi primært på følgende aktiviteter:

Foredrag

Hjertestier

Blodtryksmåling

Kokkeskole

Foredrag.
Vi arrangerer foredragsaftener, hvor vi inviterer en ressourceperson til at gå i dybden med et givet emne, eksempelvis rehabilitering, kost, hjertesygdomme etc. Vi forestiller os 4-6 foredrag om året.

Hjertestier
I Ishøj er der etableret 2 Hjertestier, der begge starter ved Ishøj Kultur- og Fritidscenter – en sti på 2,5 km, som kaldes Ådalstien,  går gennem Kondiskoven, langs St. Vejleå, videre med udsigt over vådområdet med dyr og rigt fugleliv  og tilbage ad Gildbrostien. Der er et par bænke undervejs, hvor man kan tage en pause og nyde naturen.

Den anden sti, på 5,5 km, går langs fodboldbanerne til stranden, forbi Arken og Ka`nalu, ad strandstien rundt om Jægersøen til Lille Strandvej og tilbage ad Jægerstien gennem Ishøj Centrum til Ishøj Kultur- og Fritidscenter. Også her er der bænke undervejs i strandområdet, og i sommerhalvåret er toiletterne åbne.

I Vallensbæk er første etape af en Hjertesti på 700 m fra Vallensbæk Stationstorv ad det nyanlagte strøg langs Vallensbæk Torvevej til Vallensbæk Strandvej etableret. Det er planen, at denne sti skal videreføres til Vallensbæk Havn og strandområde.

Blodtryksmåling.
Vi deltager aktivt på dette område bl.a. med blodtryksmåling og uddeling af informationsmateriale. Dette bl.a. i samarbejde med Matas, og sammen med Ældre Sagen i forbindelse med deres vaccinationsprogram. Derudover ad hoc ved kommunale arrangementer.

Kokkeskole

To til tre gange årligt afholder vi Kokkeskole i begge kommuner, hvor en diætist vejleder og bistår kursisterne i at lave sund og hjerterigtig kost.

Nye medlemmer

Selvom vi allerede er mange medlemmer, vil vi gerne være endnu flere, så vi lettere kan føre vores idéer ud i livet. Har du spørgsmål til komitéens arbejde, eller ønsker du at blive medlem af Hjerteforeningen, så kontakt et medlem af bestyrelsen enten pr. telefon eller via vores e-mail:

IshoejVallensbaek@hjerteforeningen.dk

Frivillige i Hjerteforeningen

Har du lyst til at være frivillig i Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk, kan du kontakte et medlem af bestyrelsen. Som frivillig påtager du dig opgaver indenfor lokalforeningens og Hjerteforeningens aktiviteter. Du får herigennem oplevelser og glæde ved at løse opgaver i fællesskab, tilfredsstillelse ved at gøre en indsats og personlige kvalifikationer gennem kurser, f.eks. blodtryksmåling, foredrag og lærerige oplevelser.

Som frivillig kan du altid sige nej til opgaver, du ikke har lyst eller kvalifikationer til at påtage dig.

Giv-Liv introduktionskursus i genoplivning

Flere skal overleve hjertestop

30 minutters gratis introduktionskursus i genoplivning er et nyt koncept, som Hjerteforeningen har udviklet sammen med Dansk Råd for Genoplivning. Giv Liv er støttet af Østifterne, og formålet er at skabe et koncept for genoplivning efter hjertestop, som gør det nemt og tilgængeligt at blive klædt på til at yde en sådan genoplivning.

For yderligere information og aftale om kursus kontakt Giv Liv instruktørerne:

Laila Førsting, Ishøj, telefon 21740497

Marlene Bierbum Thiim, Ishøj, telefon 20424788

Celina Thomsen, Vallensbæk, telefon 52400284

Gode hjerteråd:

Motion er vigtigt for hjertet og for velværet. 30 minutters motion dagligt i et rimeligt tempo er nok.

Rygning medfører hjerte- og kredsløbssygdomme, men det kan være svært at holde op alene. Få hjælp til ryge-afvænning i Hjerteforeningens rådgivningscentre.

Forhøjet blodtryk er en stor risikofaktor. Det er vigtigt at få blodtrykket målt med jævne mellemrum. Læs Hjerteforeningens gratis pjece ”Forhøjet blodtryk”.

Kosten er også en meget vigtig faktor, når man har en hjertesygdom. Klik ind på Hjerteforeningens hjemmeside og få en masse dejlige opskrifter, som både smager godt og er gode for hjertet. Link til Hjerteforeningens opskrifter HER

bestyrelsen