Om os: En præsentation af Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk.

Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk er den lokale forening under Hjerteforeningen. Den omfatter Hjerteforeningens medlemmer i Ishøj og Vallensbæk kommuner. Som medlem af Hjerteforeningen er du automatisk en del af den lokale forening.

Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk har til opgave at forestå Hjerteforeningens arbejde indenfor Ishøj og Vallensbæk kommuner. Vi formidler Hjerteforeningens budskaber om forebyggelse, oplyser om hjertesygdomme og støtter patienter og pårørende.

I lokalforeningen fokuserer vi primært på følgende aktiviteter:

Foredrag

Motion: Hjertestier – Floorball – Hjertemotion

Kokkeskole

Foredrag
Vi arrangerer foredragsaftener, hvor vi inviterer en ressourceperson til at gå i dybden med et givet emne, eksempelvis rehabilitering, kost, hjertesygdomme etc. Vi forestiller os 4-6 foredrag om året.

Motion

Hjertestier
I Ishøj er der etableret 2 Hjertestier, der begge starter ved Ishøj Kultur- og Fritidscenter – en sti på 3 km, som kaldes Ådalstien,  går gennem Kondiskoven, langs St. Vejleå, videre med udsigt over vådområdet med dyr og rigt fugleliv  og tilbage ad Gildbrostien. Der er et par bænke undervejs, hvor man kan tage en pause og nyde naturen.

Den anden sti, på 5,5 km, går langs fodboldbanerne til stranden, forbi Arken og Ka`nalu, ad strandstien rundt om Jægersøen til Lille Strandvej og tilbage ad Jægerstien gennem Ishøj Centrum til Ishøj Kultur- og Fritidscenter. Også her er der bænke undervejs i strandområdet, og i sommerhalvåret er toiletterne åbne.

I Vallensbæk er første etape af en Hjertesti på 700 m fra Vallensbæk Stationstorv ad det nyanlagte strøg langs Vallensbæk Torvevej til Vallensbæk Strandvej etableret. Det er planen, at denne sti skal videreføres til Vallensbæk Havn og strandområde.

Floorball
I samarbejde med Vallensbæk kommune spilles Floorball i Tumlesalen på Pilehaveskolen, Horsbred 197, Vallensbæk. Målgruppen er Ishøj og Vallensbæks borgere over 50 år, diabetes 2 patienter, patienter med hjerte/karsygdomme uanset alder. Vi spiller hver mandag og torsdag kl. 17.00 – 18.30. Det er gratis, og der er ingen forhåndstilmelding, du møder bare op.

Hvis du har spørgsmål hertil, er du velkommen til at kontakte

Hassan Hegazy, næstformand i Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk

tlf. 21 39 21 16

Hjertemotion

Mandage fra 17.30-19.00 er der Hjertemotion . Vi holder til på Vejlebrovej 45, træningssal B, 2635 Ishøj.

Hjertemotion er vores motionstilbud til hjertepatienter, der mangler et sted at fortsætte træningen. Træningen varetages af en uddannet instruktør, så vi kan træne trygt sammen. Feter en times træning er der 30 min. socialt samvær. Det koster 650 kroner for en sæson og tilmelding er nødvendigt.

Kokkeskole
To-tre gange årligt afholder vi Kokkeskole i begge kommuner, hvor en diætist vejleder og bistår kursisterne i at lave sund og hjerterigtig kost.

Nye medlemmer

Selvom vi allerede er mange medlemmer, vil vi gerne være endnu flere, så vi lettere kan føre vores idéer ud i livet. Har du spørgsmål til komitéens arbejde, eller ønsker du at blive medlem af Hjerteforeningen, så kontakt et medlem af bestyrelsen enten pr. telefon eller via vores e-mail:

Frivillige i Hjerteforeningen

Har du lyst til at være frivillig i Hjerteforeningen Ishøj/Vallensbæk, kan du kontakte et medlem af bestyrelsen. Som frivillig påtager du dig opgaver indenfor lokalforeningens og Hjerteforeningens aktiviteter. Du får herigennem oplevelser og glæde ved at løse opgaver i fællesskab, tilfredsstillelse ved at gøre en indsats og personlige kvalifikationer gennem kurser, foredrag og lærerige oplevelser.

Som frivillig kan du altid sige nej til opgaver, du ikke har lyst eller kvalifikationer til at påtage dig.

Gode hjerteråd:

Motion er vigtigt for hjertet og for velværet. 30 minutters motion dagligt i et rimeligt tempo er nok.

Rygning medfører hjerte- og kredsløbssygdomme, men det kan være svært at holde op alene. Få hjælp til ryge-afvænning i Hjerteforeningens rådgivningscentre.

Kosten er også en meget vigtig faktor, når man har en hjertesygdom. Klik ind på Hjerteforeningens hjemmeside og få en masse dejlige opskrifter, som både smager godt og er gode for hjertet. Link til Hjerteforeningens opskrifter HER